zaterdag 26 mei 2012

Europa versus Noord Amerika

Ik ga proberen uit te leggen waar de verschillen em zitten voor ons, chauffeurs.

1. de camions zijn hier gewoon iets 'bigger' dan in Europa.  Ter vergelijking: een grote container is bij ons 40 voet, hier is een standaard oplegger 53 voet lang.
De trekkers zijn voorzien van een veel grotere cabine dan bij ons, voor zover ik weet is er
geen maximum lengte voor de trekker.
Hoe groter het bedrijf hoe "gewoner" de cabine, het zijn vooral de eigen rijders die sjieke bakken hebben. En ook al interesseert de schoonheid van een truck mij matig, er zitten echte parels bij.
Ik vraag  me alleen af of chauffeurs met mega-lange cabines altijd tegen de loskade geraken; er is hier wel meer ruimte maar bij sommige klanten was het voor mij al krap.

2. de rijtijden zijn hier duidelijk soepelder te noemen.
Zelf ben ik wat ze een "VS chauffeur" noemen en dus hou ik me aan de V S regels.
Het komt er op neer dat er in Canada 13 h mag gereden worden en dat er 8h moet geslapen worden.
In de V S mag je 11h rijden en moet je 10 h stilstaan.
Ik heb het niet meer meegemaakt, maar de gasten bij ons die nu stilaan op pensioen gaan, hebben het fameuze "logboek" wel nog meegemaakt.
Hier staan ze dus nog dertig ja ear achter, gelukkig, voor mij toch want ik ben geen tacho-fan, en zéker geen digitale tachofan.
Het bedrijf waar ik voor werk heeft grote "zero tollerance" affiches ophangen...maar er wordt wel uitgelegd hoe je het logboek kan 'optimaliseren' (lees: vals spelen).Wat ik dan ook doe, als 'trouwe volgeling'...
Ik ga het kort uitleggen:er mag niet meer dan 70h gewerkt worden binnen de zeven opeenvolgende dagen want dan moet je verplicht "resetten" (=op 0 beginnen en 24 of 36u stilstaan). En daarbij kan je ook het 14-dagen systeem volgen waarbij je ervoor zorgt dat je telkens een dag opschuift om aan de volgende reeks van7dagen te beginnen. Op de 14e dag moet je volledigvan nulbeginnen.
Hoe kan je het systeem dan 'optimaliseren'?
Wel er zit geen tacho in de camion, dus moet je het moment zelf niet loggen (=je werkuren invullen in het logboek) en kan je het risico nemen daarmee even te wachten.
Bij een klant kunnen we bvb. een half uurtje (dat is wel het minimum) "loggen", ook al staan we er twee uur.
Als je dan toch eens in de file staat (gebeurt toch wel één keer per week) kan je dat eventueel vergeten in te vullen als rijtijd.
Je moet er alleen voor zorgen dat het niet te erg is, dat het geloofwaardig overkomt....
Ook moet je opletten met de bewijzen die tegen je gebruikt kunnen worden: bonnetjes van de naftpomp(ik tank ongeveer alle dagen wegens kleine tanks, dit i v m het gewicht); de weegpunten onderweg, ook al zijn ze niet open, kunnen registreren wie passeert; de tolwegen; de papieren van de klant waar soms uren opstaan; enz...
Het komt er dus op neer dat je het spel een beetje slim moet spelen...zelfs hier kan je geen1000 km rijden op 9 uur.

3.Het loon. Wel, als je het omrekent in € zal je niet evenveel verdienen als bij ons maar alles is hier goedkoper,vooral in de V S scheelt het veel.
Zoals ik eerder al schreef in onze blog werk ik bij een bedrijf dat blijkbaar niet goed betaalt. Als ik die paar chauffeurs mag geloven die ik gesproken heb kan het zelfs tot een kwart schelen!
Chauffeurs op "long-distance"worden per mijl betaald. De betaalde mijlen zijn de mijlen die de klant betaalt. Het kan dus best zijn dat er nogal wat gratis gereden wordt.
Ook betalen ze van postcode naar postcode dus dat is ook niet altijd positief: bij ons zou bvb. van Antwerpen naar Antwerpen dus niet betaald worden.....jammer maar helaas.
De grens overgaan brengt 10$ op, laden of lossen ook 10$, overkoppelen op een parking van SGT brengt niets op, bij een klant of ergens anders 10$.
En je krijgt geen uurloon dus doe je veel gratis: tanken gratis, 2 of 3 h lossen ongeveer gratis, lekke band onderweg gratis,...Daarbovenop komt dat de camions van SGT begrensd zijn op 100km/u. Andere camions vlammen me voorbij alsof ik stil sta!
En last but not least, iedereen betaalt zelf wat hij wil aan zijn chauffeur: SGT betaalt 33cent, er zijn er die 43 cent betalen.
Ook zijn er extras: zoals een bonus van een paar cent voor V S miles, 200$ extra voor New York City,...
Feestdagen brengen dan weer niets extra op. Slechts 1 feestdag per jaar -ergens in juni- wordt wel extra betaald.
Een betaalsysteem dus dat voor ons heel vreemd overkomt en niet altijd correct aanvoelt...

4.Het rijden: om te beginnen mogen camions en autos even vlug rijden, met dat verschil dat truckers per mijl betaald worden en dus per definitie gepresseerd zijn, de autos daarentegen...
Dus.....de camions rijden vlugger dan veel autos. Je mag hier ook links of rechts voorbijrijden. Als je 10 km op hetzelfde vak rijdt: no prob, geen claxons, geen vingertje , niks agressie.
Hanne heeft wel al een paar keer (of meer) gezegd da'k mij niet te zenuwachtig mocht maken omdat ze zo f...ing traag zijn.
Conclusie: Rijden is hier dus super!

5.Rijcomfort: is okay behalve dat mijn camion een oud wrak is zonder vering.
De kwaliteit van de wegen is in de V S goed te noemen. In Canada is het soms verschikkelijk voor ons en onze rug...

1 opmerking:

  1. Amaj, mijne moed zakt... tot onder mijn knieën. 't Wordt eerder "moet"...
    LoL

    BeantwoordenVerwijderen